Rijdt het nog door in Woerden? Met de fiets zeker!
Op 26 november was er een inloopavond over het herontwerp van de Boerendijk / Jozef Israelslaan. In het eerste kwartaal 2020 starten de werkzaamheden. Zo gaan we door met het structureel verbeteren van de verkeersdoorstroming, legt Eric uit:
Als fractie vinden we de mobiliteit in Woerden belangrijk. We willen het goed doordacht aanpakken. Dat doe je door het goed vooruit te plannen en als het ware vanuit een helikopter over heel Woerden heen te kijken en dan een lijst met werkzaamheden te maken. Tegelijkertijd wordt er tempo gemaakt om knelpunten die per direct aangepakt moeten worden, ook daadwerkelijk op te pakken. Deze twee benaderingen worden gecombineerd, zodat we snel een betere verkeersafwikkeling krijgen in ons mooie Woerden!
Eind augustus zijn de werkzaamheden aan de wegen in Woerden west begonnen. En nu is het inmiddels eind November. Tot mijn verbazing rijd ik als ‘net buiten het centrum’ bewoner heel makkelijk in de ochtendspits in enkele minuten de A12 op. Dat had ik niet verwacht. En dat terwijl de wijken Molenvliet en Snel en Polanen juist wel last hebben van deze wegwerkzaamheden in Woerden West. Verkeer lijkt vaak heel ongrijpbaar. Hoe gaat het uiteindelijk worden? Deze plannen zijn te achterhalen via de nieuwssites of de website van gemeente Woerden. Maar laat ik het plan evengoed toelichten:
De essentie is dat de fiets centraal staat en wordt gezien als het belangrijkste vervoersmiddel binnen de gemeente Woerden. Dat zie je heel goed terug in het onderstaande plaatje.
De toekomstige kruising van de Hollandbaan - Waardsebaan. Foto: Gemeente Woerden
Zie de dikke rode banen van het fietsverkeer. Het mooie is dat er nog maar aan één kant de weg overgestoken gaat worden: aan de kant van het Vinkje. Als autorijder heb je dus ook zeker voordeel. Want dit zorgt voor een betere doorstroming. Dat heeft alles te maken met het feit dat er veel eerder al een visie op het verkeer van Woerden is opgesteld. Daarin staan belangrijke uitgangspunten, net als in de strategienota, maar die laten we even buiten beschouwing. Doel is om het verkeer in Woerden goed aan te pakken en toekomstbestendig te maken. En dat is belangrijk! Niet meer ad hoc lokale verkeersproblemen oplossen. Denk door en bedenk dat Woerden-West geen eiland op zich is.
Om de verkeersproblemen echt goed aan te pakken moet je jaren vooruit denken. Daarom komt er ook een meerjaren verkeers plan (MVP). In deze MVP staan alle concrete verkeersmaatregelen in de juiste volgorde en afgestemd op elkaar [zie voor meer details deze link]. Ook de verkeersproblematiek Woerden Oost krijgt hier een plaats in!
Terug naar de fiets. Als de fiets het belangrijkste vervoersmiddel binnen Woerden is, dan moet je dat ook vorm geven. Dat betekent dat je per gebied gaat bepalen wat je moet doen om vrijliggende hoofdfietsroutes te realiseren. Dat houdt ook in dat als een hoofdfietsroute een autoroute kruist, de fiets voorrang moet krijgen [zie deze link]. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken bij het kruispunt Waardsebaan/Hollandbaan! Kan ik straks vlot doorrijden, terwijl ik voorheen een tijd stond te wachten?
Toch nog niet gek om met een visie en meerjaren plannen te werken. En pak als het even kan dus vooral de fiets. Gezond en lekker snel!