Lijsttrekker in actie

1 Simon Brouwermaandag 19 maart 2018 23:44

Afgelopen woensdag was onze lijsttrekker Simon Brouwer in actie tijdens lijsttrekkersdebat. In het Rie theater was het stampvol.

Het debat werd gestart rond het thema: woningbouw. Er was veel discussie over wat er precies gebouwd moest worden. Goede plannen maken werd geregeld gehoord. Het CU-SGP standpunt: in plannen kun je niet wonen, de schop moet de grond in! Voor de kleine kernen is doseren een must.

En we gaan naar duurzaamheid. De overheid moet dit proces aanjagen door goede informatie te verstrekken en faciliteren door financiële ondersteuning te bieden waar nodig. Wat door blijven gaan zoals we nu doen, kan niet.

Tot wat voor lange termijnvisie voor Woerden leidt dit? Simon Brouwer: “een stad met dorpse allures.”

Sprekend over regelgeving wilden diverse partijen zoveel mogelijk vrijlaten. Met goede regels is volgens CU-SGP niets mis. Zie de zondagsopenstelling, waar vooral de supermarkten en andere grote winkels van profiteren. Het effect van dit beleid moet dan ook geëvalueerd worden. Door Simon Brouwer daarop bevraagd, gaven meerdere partijen aan dat verplichte openstelling op zondag wat hun betreft niet ter sprake is.

Het Sociaal domein gaf veel stof tot discussie. Diverse partijen, waar onder inwoners belangen, keken nogal naar de cijfers. Er moet een vastgesteld aantal mensen begeleid worden naar werk.

CU-SGP ziet het als maatwerk, waarin de mens centraal moet staan.

En dan het verkeer. De westelijke randweg bleek een onderwerp waarover partijen lijnrecht tegenover elkaar stonden. Interessant genoeg maakte niemand duidelijk over welke van de 7 varianten hij of zij het eigenlijk had…. Waar ben je dan tegen en waar ben je dan voor? Simon Brouwer gaf aan kritisch tegenover grote investeringen te staan:” het kost meer dan we verwachten en het levert minder op dan we hoopten.” Sommige mensen interpreteerden dit als een “nee”, anderen meenden toch ruimte te bespeuren voor investering in beperkte varianten van de westelijke randweg. Een realistisch geluid te midden van harde voor- en tegenstanders van een randweg waarvan niet duidelijk is wat men er precies mee bedoelt….